فعال شدن مجدد بندر تجاری آستارا/ اولین کشتی تجاری پهلوگرفت
۱۶:۵۷ – ۰۸ مرداد ۱۴۰۴
باشگاه خبرنگاران جوان – کاهش شدید تراز آب دریای خزر، انباشت رسوب در کانال دسترسی و مشکلات قراردادی، از آذرماه ۱۴۰۲ مانع تردد کشتیها در بندر آستارا شده بود که پس از بررسیهای کارشناسی فشرده و تصمیمگیری سازمان بنادر و دریانوردی در اسفندماه سال قبل، از ۱۳ فروردین ۱۴۰۴ عملیات رسوببرداری آغاز شد و تاکنون با بیش از ۱۵۰ هزار مترمکعب رسوببرداری، این بندر آماده پهلوگیری کشتی شد.
سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این مطلب اعلام کرد: یک فروند کشتی با ظرفیت ۱۶۰۰ تن امروز وارد بندر آستارا شد تا بارهای صادراتی شامل مصالح ساختمانی و مواد معدنی را بارگیری کند.
وی با بیان اینکه لایروبی با استفاده از لایروبهای کاتر ساکشن و هاپر ساکشن برای تعمیق بیشتر کانال ادامه دارد، افزود: همچنین، تخلیه بانک رسوب و اطاله موجشکن برای جلوگیری از بازگشت رسوب در دستور کار است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اهمیت بنادر شمالی کشور در کریدور شمال-جنوب، گفت: توانستیم در مدت کوتاهی مسیر تردد کشتیها را بازگشایی کنیم. این موفقیت، گام اول در توسعه بندر آستارا است و برنامههای بلندمدتی برای افزایش ظرفیت آن داریم.
به گفته رسولی، افزایش حجم تجارت با آذربایجان و کشورهای حوزه خزر، توسعه زیرساختهای بندری و لجستیکی، جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی در پروژههای دریامحور از مهمترین چشم اندازهای بنادر شمالی خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: این رویداد نهتنها موجب فعالیت اقتصادی منطقه میشود، بلکه گامی مهم در تقویت همکاریهای بینالمللی ایران در حوزه حملونقل دریایی در خزر محسوب میشود.
منبع: وزارت راه و شهرسازی